MAKALEYİ SESLİ DİNLE
Getting your Trinity Audio player ready...
|
“Meveddet,” Arapça kökenli bir kelime olup, sevgi, muhabbet, sıcaklık ve yakınlık gibi anlamları ifade eder ve aile içindeki ilişkileri güçlendirmek, sevgi ve hoşgörüyü artırmak için kullanılan bir kavramdır. Kur’an-ı Kerim’de meveddetin eşler arasında oluşu ve yine aynı zamanda muhabbet yerine meveddet kavramının tercih edilmesi önemli bir ayrıntıdır. Meveddet ailede sevgi, saygı ve uyumun önemine vurgu yapar. Muhabbet sevginin kalbe yerleşmiş olması hali iken, bu duygunun fiillere yansımasına meveddet denir. Meveddet çok daha bağlayıcı bir haldir. Sevginin gerçek manada dışa vurumu, söz ve davranışlarla somut hale gelmesidir. Etkisi de buna dayanır.
Sadakat, meveddetin belki en önemli meyvelerinden birisidir. Eşler arası sadakat, evlilikte birbirlerine duygusal ve cinsel bağlılıkta kalarak, karşılıklı güven, saygı ve bağlılıkla birlikte olmalarını ifade eder. Kalplerin muhabbet ile kaynaşıp Allah’a verilen sözle bağlılıklarının kuvvet bulması sonucu eşlerin birbirleriyle esaslı bir bağ kurması ve yanında olmasa dahi bu kuvvetli gücü hissetmeleri halidir.
Eşler arası sadakat, karşılıklı olarak diğer eşle olan ilişkiyi sürdürmeye ve geliştirmeye yönelik bir taahhüttür. Bu, eşlerin birbirlerine duygusal olarak bağlı kalmalarını, birbirlerine sadık olmalarını ve birlikte yaşadıkları zorluklarla başa çıkmak için birlikte çalışmalarını içerir. Cinsel sadakat, duygusal sadakat, sosyal sadakat, güvenilirlik ve bağlılık gibi çeşitli unsurları içerebilir.
Meveddet karşılıksızdır. Bu yüzden tam bir bütünleşme ve fedakârlık ile menfaat beklentisi bulunmadan her iki eşde de olması sevginin ve muhabbetin değer ve karşılık bulduğunu anlatır. Kur’an-ı Kerim’de geçen ayette “meveddet” kavramının kullanılması önemlidir. Evlilik kurumu sadece kalpteki sevgiyle sınırlı bir ilişkiyi barındırmaz. Sevginin, muhabbetin somut bir şekil aldığı meveddet hali evliliğin devamı için vazgeçilmezdir. Eşler sözleriyle davranışlarıyla, örneğin birbirlerine güzel sözler söyleyerek, iltifatlar ederek, kırıldığında gönlünü almaya çalışarak ve imkanlar dâhilinde jestler ve güzel hallerle birbirlerine karşı duydukları sevgiyi gösterebilmelidirler. Bundan sebeptir ki güzel kitabımız Kur’an-ı Kerim eşler arasındaki bağlılığı sevgi kelimesi olan “muhabbet” ile değil davranışa dönüşüp somut bir hal olan “meveddet” sözcüğü ile açıklamıştır.
Bütün bu bahsedilen yönlerden ve bizlerin evlilik içinde fark edemediğimiz nice güzel durumlardan dolayı meveddet, sadece kalpte duyulan sevgi ve bununla beraber içine cinsellik duyguları da karışmış ve muhakkak karşılık bekleyen aşktan ayrılır ve daha yüksek bir değer olarak karşımıza çıkar.
“İman edip dünya ve âhiret için yararlı işler yapanlara gelince, rahmân onlar için (gönüllerde) bir sevgi yaratacaktır”(Meryem Sûresi-96) ayeti gereği Kur’an-ı Kerim salih amellerin muhatabında karşılıksız sevgi (vüdd veya meveddet) oluşturacağını bildirir.
Eşler muhabbeti ve dahası meveddeti gönüllerinde ve yaşamlarında canlandırmak ve süreklilik kazandırmak için birbirine hayırhah olmalıdır.
Sizin hayırlı olanınız, daima söz ve eylemlerinden hayır çıkacağı umulanlar ve kötülüğünden emin olunanlar; kötüleriniz de hayır beklenmeyen ve kötülüğünden emin olunmayan insanlardır.” (Tirmizî, “Fiten”, 76; Ahmed b. Hanbel, el-Müsned, II, 368, 378).
“Sizin en hayırlınız kadınlarınıza karşı hayırhah olanlarınızdır. (Tirmizî, Radâ, 11.)
“Erkekler, kadınları kendilerine benzetmeye kalkmamalılar, kadın fıtratından (narin, zarif, hassas, duygusal ve kırılgan olmaları gibi) kaynaklı tutum ve tavırlarını bir olumsuzluk olarak görmemeliler ve bunu tabii karşılayarak saygı duymalılar.”(Buhari, Nikah,79)
Hayırhahlık huzuru sağlayan, bağlılığı ve güveni arttıran, evliliğe derinlik ve kalıcılık kazandıran önemli bir özelliktir. Uğrunda yarışılacak en güzel durum hayır yapmak ve bu konuda çaba içinde olma halidir. Bu durum sadece eylemlerle değil aynı zamanda hayır konuşmalarla da beslenmesi gereken bir durumdur.
Evlilikte meveddeti arttıracak tutum ve davranışları aynı zamanda kaçınılması gereken hallerin bir kısmını şöyle ele alabiliriz: 2. Karşılıklı beklentileri karşılamak
1.Sevdiğini söylemek
2.Gönül alan güzel sözler söylemek, yumuşak tavır takınmak
Yumuşak söz kalpleri yumuşatır. Peygamber Efendimiz sav karşılaşıldığında rahatlık hissi verenlerin, yumuşak huylu olanların, insanlara yakınlık hissi verenlerin ilişkilerinde kolaylığı ilke edinenlerin ateşe haram kılındığı müjdesini verir.(el-Müsned). Bu ateş sadece ahirette değil dünyada da geçerlidir.
- Tatlı ve güzel söz, salih amel Allah katına en hızlı çıkan ve kuvvetli karşılık bulan davranışlardır.
- Jestler ve iltifatlar
- Muhabbet, sohbet etmek ve dertleşebilmek
- Diğergamlık
- Hediyeleşmek
- İyilik ve güzelliği takdir etmek
- Cinsel tatmin ve huzur
- Samimiyet ve içtenlik
- Sevilen özellikleri öne çıkarmak
- Ön yargılar ve tenkitten kaçınmak
- Aile için maddi ve manevi ihtiyaçları karşılamak
- Kibirden uzak kalıp, mütevâzı olmak
- *Zaman Ayırma: Ortak zaman geçirmek, birlikte aktiviteler yapmak aile bağlarını kuvvetlendirebilir. Ortak anılar oluşturmak, meveddetin derinleşmesine katkıda bulunabilir.
- *Sorumluluk Paylaşımı: Ev işleri, çocuk bakımı gibi sorumlulukları paylaşmak, aile içinde denge sağlayabilir ve her ferdin değerli hissetmesine katkıda bulunabilir.
- *Aile Toplantıları(istişare): Belirli aralıklarla (haftalık) aile toplantıları düzenlemek, açık iletişimi teşvik eder ve ortak hedeflere odaklanmayı sağlar.
- Affetme: Hataları anlayışla karşılamak, affetmek ve unutmak, aile içinde olumlu bir atmosfer oluşturabilir.
- Aile İçi düzenli faaliyetler: Ortak yemekler, oyunlar, aile günleri gibi ritüeller oluşturmak, aile bağlarını güçlendirebilir.
- Karşılıklı gelişimi desteklemek.
- Sosyal medya ve dijitali ihtiyaç düzeyinde kullanmak.
Adnan Kalkan
adnankalkan01@gmail.com
Twitter: @adnankalkan01
YouTube: Adnan Kalkan
instagram: adnankalkan01
Facebook: adnankalkan01